Procedury postępowania pracowników Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Brzegu

 w sytuacjach problemowych zachowań uczniów.


I. Wulgarne słownictwo


Gdy nauczyciel jest świadkiem używania przez ucznia wulgarnego słownictwa ma bezwzględny obowiązek zareagowania.

      1. Sam przeprowadza rozmowę z uczniem
2. Wpisuje informację dla rodziców do zeszytu kontaktu i zeszytu uwag.
3. Powiadamia wychowawcę klasy

Jeżeli świadkiem stosowania wulgarnego słownictwa jest pracownik obsługi, zgłasza ten fakt wychowawcy klasy, który wpisuje informację dla rodziców do zeszytu kontaktów i klasowego zeszytu uwag.

II. Wagary


W sytuacji, gdy wychowawca podejrzewa, że uczeń jest nieobecny w szkole z powodu wagarów:

  1. Natychmiast kontaktuje się z rodzicem.
  2. Jeżeli podejrzenia się potwierdziły, po przyjściu ucznia do szkoły przeprowadza z nim rozmowę wychowawczą.
  3. Wychowawca nie usprawiedliwia nieobecności (nawet w sytuacji usprawiedliwienia od rodziców).
  4. Zgłasza tę sprawę pedagogowi lub psychologowi, który przeprowadza z uczniem rozmowę motywującą, spisuje kontrakt lub podejmuje inne środki oddziaływania wychowawczego.
  5. Jeżeli uczeń nadal uporczywie wagaruje dyrektor zgłasza ten fakt do Sądu Rodzinnego
    i Nieletnich z uwagi na zagrożenie demoralizacją.

III. Samowolne opuszczanie szkoły w czasie zajęć lekcyjnych

  1. Pracownik szkoły, który stwierdził, że uczeń samowolnie opuścił teren szkoły zgłasza ten fakt wychowawcy klasy, a jeżeli ten jest nieobecny pedagogowi szkolnemu lub dyrektorowi szkoły.
  2. Ww. osoby niezwłocznie zawiadamiają rodziców i umawiają się na rozmowę.
  3. Z uczniem przeprowadzana jest rozmowa ostrzegawcza w obecności rodzica.
  4. Uczeń otrzymuje uwagę w zeszycie uwag.
  5. Wychowawca nie usprawiedliwia nieobecności (nawet w sytuacji usprawiedliwienia od rodziców).
  6. Jeżeli podobna sytuacja powtórzy się uczeń otrzymuje upomnienie, a następnie naganę.
  7. Jeżeli uczeń nadal uporczywie opuszcza szkołę w czasie lekcji dyrektor zgłasza ten fakt do Sądu Rodzinnego i Nieletnich z uwagi na zagrożenie demoralizacją.


IV. Stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej.

  1. Pracownik szkoły, który jest świadkiem stosowania przemocy zgłasza ten fakt wychowawcy klasy.
  2. Wychowawca przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z uczniem i zgłasza ten fakt pedagogowi lub psychologowi, a jeżeli sytuacja tego wymaga dyrektorowi szkoły.
  3. Wychowawca natychmiast powiadamia rodziców sprawcy i poszkodowanego pisemnie lub telefonicznie i odnotowuje ten fakt w dokumentacji pedagogicznej.
  4. Wychowawca wpisuje sprawcy uwagę w klasowym zeszycie uwag.
  5. Uczeń stosujący przemoc otrzymuje upomnienie, a w szczególnie drastycznej agresji lub powtarzających się aktach przemocy naganę.
  6. W sytuacji powtarzających się aktów przemocy lub w szczególnie drastycznej agresji wychowawca powiadamia dyrektora szkoły, który zgłasza te fakty na policji.


V. Używanie substancji szkodliwych dla zdrowia.

  1. Pracownik szkoły , który był świadkiem lub dowiedział się o używaniu przez ucznia tytoniu, alkoholu lub narkotyków powiadamia niezwłocznie wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego
    i dyrektora.
  2. Wychowawca, pedagog lub dyrektor przeprowadza rozmowę z uczniem i wzywa rodzica.
  3. Uczeń i rodzic są powiadamiani o konsekwencjach takiego zachowania (zgodnie ze statutem szkoły).
  4. W razie potrzeby pedagog szkolny udostępnia rodzicom adresy placówek terapeutycznych.
  5. Za używanie substancji psychoaktywnych uczeń otrzymuje naganę dyrektora szkoły.
  6. Jeżeli sytuacje używania szkodliwych substancji powtórzą się dyrektor zgłasza problem zagrożenia demoralizacją do Sądu Rodzinnego i Nieletnich.


VI. Podejrzenie, że uczeń w szkole jest w stanie odurzenia.

  1. Pracownik szkoły powiadamia wychowawcę, pedagoga lub dyrektora.
  2. Uczeń jest odizolowany od reszty klasy (gabinet pedagoga, gabinet dyrektora, gabinet pielęgniarki)
  3. Wychowawca, pedagog lub dyrektor wzywa rodzica i w razie potrzeby lekarza.
  4. Zobowiązuje rodziców do odebrania ucznia ze szkoły. W razie potrzeby pedagog szkolny udostępnia rodzicom adresy placówek terapeutycznych.
  5. W sytuacji gdy rodzic odmawia odebrania dziecka lub brak jest kontaktu z rodzicem dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji.
  6. W sytuacji gdy uczeń zaprzecza, że jest pod wpływem substancji odurzającej dyrektor szkoły ma prawo wezwać policję w celu sprawdzenia jego stanu trzeźwości.
  7. Uczeń, który w szkole przebywał w stanie odurzenia otrzymuje naganę dyrektora szkoły.


VII. Podejrzenie, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk.

  1. Nauczyciel w obecności innej osoby dorosłej ma prawo zażądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość plecaka i kieszeni (nauczyciel nie ma prawa samodzielnie przeszukiwać ucznia).
  2. Nauczyciel informuje o tym fakcie dyrekcję szkoły lub pedagoga.
  3. Nauczyciel wzywa rodziców do natychmiastowego stawiennictwa.
  4. W przypadku, gdy uczeń odmawia przekazania substancji i pokazania zawartości plecaka
    i kieszeni dyrektor szkoły wzywa policję.
  5. W przypadku znalezienia substancji policja wszczyna postępowanie wyjaśniające wobec ucznia.
  6. Jeżeli uczeń dobrowolnie odda substancję nauczyciel zabezpiecza ją i przekazuje bezzwłocznie do policji, która wszczyna postępowanie wyjaśniające
  7. Uczeń otrzymuje naganę dyrektora szkoły.


VIII. W przypadku, gdy pracownik szkoły znajdzie na jej terenie substancję przypominającą narkotyk powinien:

  1. Zabezpieczyć tę substancję
  2. Powiadomić o tym zdarzeniu dyrektora szkoły i przekazać substancję dyrektorowi szkoły, który wzywa policję.
  3. Po przyjeździe policji pracownik udziela informacji dotyczących szczegółów zdarzenia.


IX. W przypadku gdy uczeń na terenie szkoły popełni czyn karalny, pracownik szkoły:

  1. Informuje Dyrektora Szkoły
  2. Dyrektor szkoły wzywa policję i zawiadamia rodziców.
  3. Dyrektor szkoły zabezpiecza do czasu przyjazdu policji wszystkie przedmioty związane
    z dokonaniem przestępstwa.
  4. Policja prowadzi dochodzenie w tej sprawie.
  5. Sprawca czynu karalnego oprócz sankcji prawnych otrzymuje naganę Dyrektora Szkoły.