logo_proj.jpg (18969 bytes)  
Międzyprzedmiotowy projekt działania lokalnego
realizowany przez Publiczną Szkołę Podstawową
im. Stefana Żeromskiego w Brzegu
 

Cykl wycieczek - Muzeum Piastów Śląskich

"Brzeg w oczach dziecka" - zdjęcia wykonane przez naszych uczniów

"Opolszczyzna jakiej jeszcze nie znacie"- spotkanie z panem Janem Janotą

Brzeg w poezji - tomik wierszy uczniów PSP 1 o naszym mieście

"Śladami zabytków i budowli sakralnych w naszym mieście" -  wycieczka po mieście z przewodnikiem PTTK panem Marianem Stachułą, zdjęcia i relacje uczniów.

"Nasze Korzenie" - ankieta Nasze Korzenie i drzewa genealogiczne wykonane przez uczniów.


Idea projektu

    Punktem wyjścia do opracowania międzyprzedmiotowego projektu działania lokalnego ,,Mały przewodnik po Brzegu" jest różnorodne, w znacznej części kresowe, pochodzenie rodzin naszych uczniów. Brzeg znajduje się na tzw. Ziemiach Odzyskanych, a więc należących do 1945 r. do Niemiec. Na ziemiach tych po zakończeniu II wojny światowej osiedlała się głównie ludność z Kresów Wschodnich II Rzeczpospolitej (dzisiejsza Litwa, Białoruś, Ukraina), Polski Centralnej oraz innych rejonów. Kilkunastoletnia praca w szkole uświadomiła nam, jak małą wiedzę o swoich korzeniach, pochodzeniu, kulturze, tradycjach swoich przodków mają nasi uczniowie. Problem ten był szczególnie widoczny przy realizacji ścieżki wychowanie patriotyczne i obywatelskie, a w jej ramach treści regionalnych, związanych z tradycją, kulturą, zwyczajami, obrzędami, gwarą. Śląsk Opolski, na terenie którego leży Brzeg, posiada bogatą i opisaną kulturę regionalną, jednak jest ona obca środowisku lokalnemu naszej szkoły, ponieważ na tym obszarze procent ludności śląskiej jest dość znikomy. Dlatego też nie zachodził tutaj proces naturalnego przenikania kultur, zaś tradycje kresowe z różnych przyczyn nie były pielęgnowane i przekazywane kolejnym pokoleniom. W związku z tym poprzez realizację poszczególnych zadań tego projektu chcielibyśmy usystematyzować wiedzę na temat korzeni rodzinnych naszych dzieci, pokazać im w ciekawej formie procesy dziejowe, które wpłynęły na losy ich rodzin, przybliżyć historię i kulturę Kresów Wschodnich a także w większym stopniu zapoznać uczniów z historią i zabytkami naszego miasta.
    Realizacja zadań projektu wymaga zaangażowania nie tylko nauczycieli i dzieci, ale również w naturalny sposób społeczności lokalnej- rodziców, dziadków, ciekawych ludzi, których wiatr historii przygnał na te tereny. Mamy nadzieję , że nasze działania nobilitują kulturę brzeską i kresową w środowisku i spowodują, że będzie ona kultywowana przez obecne i przyszłe pokolenia.
Natomiast międzyprzedmiotowy charakter przedsięwzięcia pozwoli uczniom wykorzystać wiedzę i umiejętności zdobyte na poszczególnych przedmiotach do realizacji zadań wynikających z celów projektu, wpłynie na doskonalenie umiejętności kluczowych. Przyczyni się również do podniesienia jakości pracy szkoły, integracji społeczności szkolnej i środowiska lokalnego oraz uatrakcyjni proces dydaktyczny. Jednocześnie autorzy projektu mają nadzieję, że jego realizacja rozbudzi w uczniach chęć poszukiwania swojej tożsamości nie tylko w małej ojczyźnie, ale również w Unii Europejskiej, zgodnie ze słowami Demokryta: ,, Człowiekowi mądremu cała ziemia jest dostępną, gdyż ojczyzną szlachetnej duszy jest cały świat".

Cele projektu

1.    Poznanie historii Brzegu.
2.    Popularyzowanie wiedzy o Brzegu.
3.    Poznawanie korzeni rodzinnych uczniów.
4.    Integracja społeczności lokalnej.
5.    Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
6.    Integracja wiedzy z różnych przedmiotów nauczania.
7.    Twórcze rozwiązywanie problemów przez uczniów.
8.    Rozwój uzdolnień uczniowskich.
9.    Wykorzystanie różnych źródeł informacji.
10.    Wykorzystanie metod aktywizujących w ramach realizacji projektu.
11.    Integracja społeczności szkolnej poprzez wspólną realizację projektu.
12.    Realizacja ścieżek edukacyjnych: wychowanie patriotyczne i obywatelskie, wychowanie regionalne
13.    Nawiązanie kontaktu z przedszkolami brzeskimi-cel perspektywiczny

Jak wykorzystamy wytwory projektu w bieżącej pracy dydaktycznej i wychowawczej?

Wytwory projektu: Mapa "Nasze korzenie", "Wspomnienia dziadków", album "Pasjonaci Brzescy", drzewka genealogiczne, książeczka "Przepisy kulinarne naszych babć", analiza ankiety "Moje rodzinne korzenie", rysunki z wystawy "Jesień w Brzegu", prace z konkursu "Brzeg inaczej - widok mojego okna", będą pomocami dydaktycznymi na wielu lekcjach historii i społeczeństwa, języka polskiego, plastyki, a także służą realizacji ścieżki przedmiotowej wychowanie patriotyczne i obywatelskie.
Analiza ankiety "Moje rodzinne korzenie", zostaną udostępnione miejscowym radnym, pasjonatom historii lokalnej oraz osobom zainteresowanym.
Plakaty i albumy, prezentacje multimedialne stanowią inspiracje do podobnych zadań dydaktycznych w szkole.


Od 9 lat w naszej szkole odbywają się miedzyszkolne konkursy wiedzy o naszym mieście pod nazwą Mały Przewodnik po Brzegu. Informacje o nich, zdjęcia z konkursów, pytania, można przeczytać na oddzielnej stronie wpe2.jpg (4549 bytes).

powrót do strony archiwum