Międzyprzedmiotowy projekt działania
lokalnego realizowany przez Publiczną Szkołę Podstawową im. Stefana Żeromskiego w Brzegu |
Cykl wycieczek - Muzeum Piastów Śląskich
"Brzeg w oczach dziecka" - zdjęcia wykonane przez naszych uczniów
"Opolszczyzna jakiej jeszcze nie znacie"- spotkanie z panem Janem Janotą
Brzeg w poezji - tomik wierszy uczniów PSP 1 o naszym mieście
"Śladami zabytków i budowli sakralnych w naszym mieście" - wycieczka po mieście z przewodnikiem PTTK panem Marianem Stachułą, zdjęcia i relacje uczniów.
"Nasze Korzenie" - ankieta Nasze Korzenie i drzewa genealogiczne wykonane przez uczniów.
Idea projektu
Punktem wyjścia do opracowania międzyprzedmiotowego
projektu działania lokalnego ,,Mały przewodnik po Brzegu"
jest różnorodne, w znacznej części kresowe, pochodzenie
rodzin naszych uczniów. Brzeg znajduje się na tzw. Ziemiach
Odzyskanych, a więc należących do 1945 r. do Niemiec. Na
ziemiach tych po zakończeniu II wojny światowej osiedlała się
głównie ludność z Kresów Wschodnich II Rzeczpospolitej (dzisiejsza
Litwa, Białoruś, Ukraina), Polski Centralnej oraz innych
rejonów. Kilkunastoletnia praca w szkole uświadomiła nam, jak
małą wiedzę o swoich korzeniach, pochodzeniu, kulturze,
tradycjach swoich przodków mają nasi uczniowie. Problem ten
był szczególnie widoczny przy realizacji ścieżki wychowanie
patriotyczne i obywatelskie, a w jej ramach treści regionalnych,
związanych z tradycją, kulturą, zwyczajami, obrzędami, gwarą.
Śląsk Opolski, na terenie którego leży Brzeg, posiada bogatą
i opisaną kulturę regionalną, jednak jest ona obca środowisku
lokalnemu naszej szkoły, ponieważ na tym obszarze procent
ludności śląskiej jest dość znikomy. Dlatego też nie
zachodził tutaj proces naturalnego przenikania kultur, zaś
tradycje kresowe z różnych przyczyn nie były pielęgnowane i
przekazywane kolejnym pokoleniom. W związku z tym poprzez
realizację poszczególnych zadań tego projektu chcielibyśmy
usystematyzować wiedzę na temat korzeni rodzinnych naszych
dzieci, pokazać im w ciekawej formie procesy dziejowe, które
wpłynęły na losy ich rodzin, przybliżyć historię i kulturę
Kresów Wschodnich a także w większym stopniu zapoznać
uczniów z historią i zabytkami naszego miasta.
Realizacja zadań projektu wymaga zaangażowania nie tylko
nauczycieli i dzieci, ale również w naturalny sposób
społeczności lokalnej- rodziców, dziadków, ciekawych ludzi,
których wiatr historii przygnał na te tereny. Mamy nadzieję ,
że nasze działania nobilitują kulturę brzeską i kresową w
środowisku i spowodują, że będzie ona kultywowana przez
obecne i przyszłe pokolenia.
Natomiast międzyprzedmiotowy charakter przedsięwzięcia pozwoli
uczniom wykorzystać wiedzę i umiejętności zdobyte na
poszczególnych przedmiotach do realizacji zadań wynikających z
celów projektu, wpłynie na doskonalenie umiejętności
kluczowych. Przyczyni się również do podniesienia jakości
pracy szkoły, integracji społeczności szkolnej i środowiska
lokalnego oraz uatrakcyjni proces dydaktyczny. Jednocześnie
autorzy projektu mają nadzieję, że jego realizacja rozbudzi w
uczniach chęć poszukiwania swojej tożsamości nie tylko w
małej ojczyźnie, ale również w Unii Europejskiej, zgodnie ze
słowami Demokryta: ,, Człowiekowi mądremu cała ziemia jest
dostępną, gdyż ojczyzną szlachetnej duszy jest cały świat".
Cele projektu
1. Poznanie historii Brzegu.
2. Popularyzowanie wiedzy o Brzegu.
3. Poznawanie korzeni rodzinnych uczniów.
4. Integracja społeczności lokalnej.
5. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
6. Integracja wiedzy z różnych przedmiotów nauczania.
7. Twórcze rozwiązywanie problemów przez uczniów.
8. Rozwój uzdolnień uczniowskich.
9. Wykorzystanie różnych źródeł informacji.
10. Wykorzystanie metod aktywizujących w ramach realizacji
projektu.
11. Integracja społeczności szkolnej poprzez wspólną
realizację projektu.
12. Realizacja ścieżek edukacyjnych: wychowanie
patriotyczne i obywatelskie, wychowanie regionalne
13. Nawiązanie kontaktu z przedszkolami brzeskimi-cel
perspektywiczny
Jak wykorzystamy wytwory projektu w bieżącej
pracy dydaktycznej i wychowawczej?
Wytwory projektu: Mapa "Nasze korzenie", "Wspomnienia
dziadków", album "Pasjonaci Brzescy", drzewka
genealogiczne, książeczka "Przepisy kulinarne naszych
babć", analiza ankiety "Moje rodzinne korzenie",
rysunki z wystawy "Jesień w Brzegu", prace z konkursu
"Brzeg inaczej - widok mojego okna", będą pomocami
dydaktycznymi na wielu lekcjach historii i społeczeństwa,
języka polskiego, plastyki, a także służą realizacji
ścieżki przedmiotowej wychowanie patriotyczne i obywatelskie.
Analiza ankiety "Moje rodzinne korzenie", zostaną
udostępnione miejscowym radnym, pasjonatom historii lokalnej
oraz osobom zainteresowanym.
Plakaty i albumy, prezentacje multimedialne stanowią inspiracje
do podobnych zadań dydaktycznych w szkole.
Od 9 lat w naszej szkole odbywają się miedzyszkolne konkursy wiedzy o naszym mieście pod nazwą Mały Przewodnik po Brzegu. Informacje o nich, zdjęcia z konkursów, pytania, można przeczytać na oddzielnej stronie .